Gezonde voeding

Gezonde voeding

Ken je hem nog, de schijf van vijf?

1. Eet gevarieerd: Gevarieerd eten is nodig om je lichaam gezond te houden. Eet je steeds hetzelfde, dan is het lastig om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen. Voedingsstoffen zijn bijvoorbeeld vitamines en mineralen.

2. Eet niet te veel en beweeg: Bij het samenstellen van gezonde voeding, draait het uiteindelijk allemaal om de juiste balans. Dat geldt ook voor energie en bewegen. Als je niet te veel en vooral gezonde producten eet, krijg je alle voedingsstoffen én voldoende energie binnen.

3. Eet minder verzadig vet: Vet is onmisbaar als brandstof en bouwstof voor je lichaam. Er bestaan gezonde en ongezonde vetten, dus het is belangrijk om de goede soorten vet te kiezen.

4. Eet veel groente, fruit en brood: Groente, fruit en brood zijn gezond. Veel groente en fruit eten verkleint het risico op hart- en vaatziekten en sommige soorten kanker. Vezels uit groente, fruit en brood zorgen ook voor een goede darmwerking en spijsvertering.

5. Eet veilig: De voedselveiligheid in ons land staat op een hoog peil. Voedsel dat je in de winkel koopt is in principe veilig. Helaas bestaat 100% veilig voedsel niet. Het kan besmet zijn of raken met ziekteverwekkers, zoals bacteriën en virussen, maar ook met schadelijke stoffen, zoals PAK's, dioxines of zware metalen. 

Gezonde voeding - de schijf van vijf

De schijf van vijf

Persoonlijke eet-update

Met kleine stappen bereik je het meest. Wat wordt jouw eerste update? Mijn Eet-update helpt je kiezen. Ga meteen van start en klik HIER

Vond je dit artikel nuttig?
Bedankt voor uw feedback