Wat kun je zelf doen?

Wat kun je zelf doen?

In het boek Voedsellabyrint geeft Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid zijn top tien om voedings- en leefstijladviezen:

  1. Maak van eten iets plezierigs. Kook en eet vooral samen met je kinderen, vrienden of collega’s.
  2. Eet weinig buitenshuis, maar kook vooral zelf. Maak er tijd voor vrij.
  3. Zorg voor een moestuin(tje). Dat kan in de tuin, maar ook op het balkon, op het dak of in de buurt.
  4. Eet niet te laat en ga vroeg naar bed. Doe aan ontspanning (yoga, meditatie, musiceren of iets anders waardoor je stress ervaart).
  5. Zit gedurende de dag zo weinig mogelijk.
  6. Eet zo weinig mogelijk bewerkte voedingsmiddelen (waar suiker, zout en industrieel bewerkte vetten aan zijn toegevoegd en voedingsstoffen als vezels en water aan zijn onttrokken), en beperk dus ook de hoeveelheid geraffineerde producten vol zetmeel (witte rijst, gewone (witte) pasta, witbrood).
  7. Eet producten vol eiwit en voedingsstoffen: boenen, noten en zaden als je geen dierlijke producten eet; en zo nu en dan eieren, vis en vlees (liefst wit vlees) als dierlijke producten geen probleem zijn.
  8. Drink weinig suikerhoudende dranken (waaronder frisdrank maar ook vruchtensap en siropen).
  9. Wees matig met alcohol. Niet drinken is ook prima.
  10. Kies bescheiden porties.
Vond je dit artikel nuttig?
Bedankt voor uw feedback